Meny ;)

Kollade nyss på en av världens roligaste och bästa filmer: ICE AGE.
Jag bara älskar den filmen. Är du ledsen och behöver muntras upp är det bara att slänga i IceAge-dvdn i dvd-spelaren, lägga sig bekvämt och förbereda sig för en skrattfest.
Den är tvärtemot andra filmer mycket bättre som dubbad. På engelska är den kul, men dubbad till svenska är den awsome!
Robert Gustafsson bland andra som gör rösterna till de små förhistoriska varelserna :)
Sid, sengångaren, är absolut min favorit :)
När jag bodde i Åre kunde jag varenda replik han hade. ( de andras med nästan )
Såg IceAge nästan varje dag. Nu i Kalmar har det inte blivit nåt av att se den filmen eftersom jag inte hade den på DVD förrän igår då jag köpte den på CityGross. Ja jag har vart på CityGross igen.
Och Stephanie, jag måste säga att trendglassen Ben&Jerrys är fruktansvärt god ;) Sorry!

Idag ska vi ha stor fin middag här hemma och jag ska såklart vara kocken.
Så jävla nice!
Det kanske låter jättekonstigt men jag saknar verkligen dendär stressen i köket när det kommer in typ 40 beställningar samtidigt och tio av dem är "utan lök, fast med rhode islandsås, fast laktos, a men byt ut såsen till förrätten" ungefär :D
Jag saknar dendär stressen :P Jag verkligen ÄLSKAR att vara i köket och avreagera sig. Jag har äntligen funnit mitt kall. Jag ska bli kock :) SKOJ.
Iallafall, Dagens Menu på Harby Gård lyder som följer;

Förrätt
Crostini Tapenade
Baguetteskivor rostade i olivolja några minuter i ugnen, och en röra bestående av bl.a kapris, vitlök, sardeller, citron och oliver.

Varmrätt
Grillad lax filé med hasselbackspotatis (och majonäsbaserad kall sås, inte kommit på vilken än :P)
Ja, det är inte så svårt att fatta vad det är, eftersom alla vet redan vad lax och potis är :P
Men ja, jag ska glasera laxen med japansk soya, sesamolja, honung och så blir de väl några andra kryddor också. Menhär får helt enkelt fantasin flöda  :P majonäsbaserade såsen går väl i kapris, rödlök, saltgurka. plus  , minus någonting.

Dessert
Marinerade Jordgubbar med limekräm
Ja, här är det väl inte heller direkt omöjligt att få ett hum om vad det är men tänker skriva lite om detta ändå eftersom jag tycker det är något ni borde göra hemma. Tar ingen tid alls nästan, klart på tjogu minuter men ser och smakar väldigt lyxigt.
Jordgubbarna vänder du i florsocker och ställer med toppen upp på en ugnssäker form. Droppa likör över, tillexempel Grand Marnier. ( du kan använda apelsinjuice om du inte vill använda likör ). Låt stå under ugnens grillelement i några minuter.
Limekrämen är endast grädde som du vispar till ett FAST SKUM. Jobbigt med rinnig limekräm jag LOVAR. inte alls lika gott. ja iallafall, när du vispat klart grädden så blandar du ihop det med kesella gourmet, saft och skal av lime och florsocker. krämen ska vara riktigt kall när du serverar den, egentligen ska den bara stå i kylen en fem mínuter och bli sval, men jag föredrar att låta den stå i frysen en kvart innan servering.

Jaa, jag orkar inte skriva hur mycket man ska ha av saker och ting, det är väl bara att ta vad man anser lagom. jag gillar inte detdär att man måste måtta exakt som det står i receptet, det är tråkigt. Man får chansa litegrann, smaka av, fylla på med en viss krydda eller med en annan ingrediens om det skulle behövas. Det sätter mer personlighet över maträtten och blir oftast mycket mycket godare.

Haha, kanske detta rentav blir en matblogg framöver?
Nej jag skojar bara, men tyckte det var lite kul att dela med mig av detta :P

För övrigt är det Jag, Gunnarelias, Ramonpascal, Filippa, Uffes föräldrar, mamma och Uffe som ska käka idag.
Trevligt trevligt :)

Ha det gött allihopa och om ni behöver recept, tip och trix i köket eller ja bara vill ha en meny så be bara om det ;D

Nu ska jag tagga, duschen väntar.

// Bee, just feel it!





Kommentarer
Postat av: Stephanie

Åh, jag läser gärna en matblogg! =)

2008-06-28 @ 17:14:13
URL: http://peffling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0